Havari i Søby

Da Arthur (Arthur Christian Jørgensen (1908-1994)) faldt i vandet.

Søsætning af ‘Nybygning 20’ (M/F Ragna) en isnende kold martsmorgen i 1963 på stranden ved Søby Værft.

Vandtemperaturen er nede på fire grader og grødis flyder stadig rundt i strandkanten, da den halvfærdige færge, der er bygget på stranden, er klar til at komme i søen.
Bortset fra færgedækkets midterste dæksplader, der skal lukke af for de fem vandtætte rum, er skroget færdigt.
En trosse går fra nybygningen ud til den store kutter, hvor Hans ‘Murer’ og sønnen Preben Albertsen er klar.
Trossen strammes, da Hans ‘Murer’ kører regulatoren i bund, og langsomt begynder nybygning nr. 20 med fem mand ombord, at rulle ned af de udlagte telefonpæle.
Da den første sø slår ind over forskibet og forsvinder ned i hullet, hvor dækspladerne skulle have været, går det op for mændene ombord, at det her ikke kommer til at gå godt. De vinker og råber mod den trækkende kutter, men Hans og Preben bemærker ingenting.
Næsten ude ved havneindsejlingen er jomfrusejladsen forbi. Den endnu unavngivne M/F Ragna lider et af historiens hurtigste havarier.
På godt tre meter vand synker skibet, så kun fire jernrør i hver hjørne, beregnet til at montere lamper på, lige præcist stikker op over overfladen. Her klamrer de fem sig fast, her i blandt Arthur Jørgensen, tre på et rør, to på det andet. Pludselig giver Ole ‘Skrædder’ Knudsen slip og begynder at svømme mod stranden. Med råb og fagter får de ham overtalt til at vende om og svømme tilbage mod røret. To gange forsvinder den grå strikhue under overfladen inden Palle Abramsson får ham hevet tilbage til røret.
Nu er det Gerda – Arthurs kone – vil ud og hjælpe, men bliver klogeligt holdt tilbage. Alvoren er gået op for folkene på land, og et par stykker løber til molen og springer ned i en jolle. Derved knækker et par bundbrædder, men andre er hælene på dem og flere joller er nu på vej til undsætning.
På kutteren forsøger ‘Murer’ at manøvrere op til den sunkne færge, men søgangen er for høj. I stedet søsætter sønnen en jolle og han ror over og får Arthur Jørgensen halet indenbords – endnu iført sin alpehue og rødbrune træsko.
Efter et kvarter når jollerne frem og får hentet de andre fire, stærkt forkomne mænd i land.
Blandt vittige sjæle på værftet havde færgen nu skiftet navn fra nybygning nr. 20 til U20.
Skibet er, trods en vanskelig fødsel, stadig at finde på den 400 år gamle færgeoverfart mellem Voer og Mellerup ved Randers.
(Historien er ‘frit’ fortalt efter ‘Randers Onsdag’)

Personer der var tilstede ved søsætningen fra stranden: Rasmus ‘Redningskorps’ Hansen(med kranvogn), Hans ‘Murer’ og Preben Albertsen (med kutter), Arthur Jørgensen, Gerda – Arthurs kone, Ole ‘Skrædder’ Knudsen, Jens Erik Nøttrup, Palle Abramsson. I ‘redningsjollerne’: Laurits Skomager, Christian Viggo, Preben.
Plus en flok måbende tilskuere på stranden 🙂
(Som oplyst i Jubilæumsbogen 1991 om Søby Værft AS)

Efter vandgangen og med de dramatiske begivenheder lidt på afstand, rekvirerede man nu sandpumperen Gustav, og ved hjælp af dykkere blev wirer fastgjort til den sunkne færge. Man løftede forsigtig det vandfyldte og tunge skibsskrog mod overfladen. I det øjeblik overkanten viste sig oven vande, lød et smæld. En wire var sprunget og kranbommen faldt ned på sandpumperen. Og Ragna, ja hun forsvandt endnu engang i bølgerne ved indsejlingen til Søby havn.
Efter rekvirering af ny wire og reparation af bommen tog Gustav igen armtag med færgen og alt forløb efter planen. Skroget blev pumpet fri for vand, og nu kunne det bugseres til udrustningskajen og færdiggøres. Den 27. april 1963 blev nybygning nr. 20 officielt døbt. Hos den nyslåede færgeejer Niels Hedegaard Jensen, havde der aldrig været nogen tvivl. Færgen skulle hedde Ragna. Efter hans kone 🙂
(Der var ellers forslag om, at skibet skulle hedde Grethe – efter Grethe Sønck!)

På vej fra Søby til Randers igennem bæltet blæser det op, og lænseportene – hullerne i skibssiden over dækket – viser sig at være for små til at skaffe sig af med det vand, der sprøjter ind. Nu må den lille færge, der naturligvis ikke er bygget til sejlads i åbne farvande, trækkes ind til Fredericia.
Her skærer man hullerne større, og endelig, midt i maj ankommer den nye færge til sin fremtidige hjemhavn, Mellerup.

I året 2013 er det 50 år siden at ovennævnte historien fandt sted…
M/S Ragna sejler stadig over Randers fjord. Den 470 m lange sejltur over fjorden ta’r 4 minutter, der er plads til 3-4 biler afhængig af størrelse, og 29 passagerer (ikke afhængig af størrelse!).
(Foto fra 2010)

I 2017 benyttede 20.392 køretøjer og i alt 40.268 passagerer Mellerup-Voer overfarten